İnternetin hayatımıza girmesiyle beraber insanlar artık haberlerin yalnızca okuru veya izleyicisi olmaktan çıkmıştır. 

Haberi alan kişi artık beğenme, paylaşma ve yorum yapma gibi seçenekleri kullanarak habere müdahil olabilmektedir. Hatta kendi haberini kendisi dahi yapabilmektedir.

İnternet ortamının sunduğu bu etkileşimli haber ortamı daha farklı haber yapma biçimlerini de beraberinde getirmektedir.

Haber oyun kavramı bunun en güzel örneklerinden bir tanesidir. Haber oyunlarda, haberi alan kişi, haberi okumaktan ve izlemekten öteye geçerek deneyimlemektedir. Bu deneyim yukarıda bahsettiğimiz etkileşimle zenginleştirilmektedir.

Yüksek Frekanslı İşlemler (HFT) Nedir? Yüksek Frekanslı İşlemler (HFT) Nedir?

Haber oyunlarda insanlar, haberi alımlarken çeşitli seçimlerde bulunarak, öykünün gidişatına yön vererek, haberin tek taraflı bir iletişim sürecinden çift taraflı bir iletişim sürecine geçmesinde rol oynamaktadır.

Haber oyunlarda etkileşim, kuşatıcılık, multimedia, doğrusal olmayan anlatı ve dinamik anlatı özellikleri bulunmaktadır.

Haber oyunları genellikle gündeme ilişkin konuları ele alarak tasarlanmaktadır. Henüz Türkiye'de bir örneği bulunmayan bu türün Uluslararası medyada da çok sık tercih edilen bir haber yapma biçimi olmadığı bilinmektedir. Çünkü bu haberleri oluşturmak uzun sürmekte, teknik alt yapı ve alanında uzman eleman istihdamı gerektirmektedir.

2015 yılında BBC ’nin Syrian Journey: Choose Your Own Escape Route isimli haberi bu türün ilk örneklerinden biridir. Bu haber oyun, adından da anlaşılacağı üzere Suriyeli mültecilerin ülkelerinden kaçış süreçlerini ele almaktadır.

The Financial Times tarafından tasarlanan The Uber Game ise Uber şirketinin bir çalışanı canlandırılarak deneyimleniyor. Bu haber oyunda, gerçek bir haber röportajından yola çıkılarak bir Uber personelinin çalışma koşulları anlatılıyor.

Aljazeera'nin hazırladığı Palestine Remix adlı oyun haber ise, haberi alımlayan kişi tarafından Filistin'e dair çeşitli video haber görüntülerinin kurgulanmasını amaçlıyor. Bu haber oyunu her oynayan kişi kendisine ait bir Filistin belgeseli üretmiş oluyor.

Bakıldığında, habercilikle oyun çok zıt kavramlar gibi gözüküyor ancak farklı bir habercilik şeklinin gelecekte bizi beklediği de görülüyor.

Muhabir: Arda Kemal Atay