Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı enerji verimliliğini artırmak ve karbon emisyonlarını azaltmak amacıyla yeni destek programını hayata geçirdi. Enerji ve Karbon Azaltımı (EKA) Destek Programı kapsamında, belirlenen kriterleri karşılayan sanayi tesisleri ve işletmelere enerji faturalarının yüzde 30’u oranında hibe desteği verilecek. Program, düşük karbonlu ekonomiye geçişi hızlandırmayı ve üretim maliyetlerini azaltmayı hedefliyor.

Enerji Verimliliğine Dayalı Yeni Hibe Sistemi

Bakanlık tarafından başlatılan EKA Destek Programı, enerji tüketimini ve karbon emisyon yoğunluğunu en fazla azaltan işletmeleri desteklemeyi amaçlıyor. Sanayi tesisleri, ticari binalar ve hizmet sektöründeki işletmeler bu programdan yararlanabilecek.

Belirlenen referans dönemlere göre enerji yoğunluğu, spesifik enerji tüketimi veya karbon emisyonunu düşüren işletmelere, enerji faturalarının yüzde 30’u oranında nakdi hibe verilecek.

Üst Limit 18 Milyon TL Olarak Belirlendi

Destek programı kapsamında 2026 yılı için üst limit 18 milyon 61 bin 775 TL olarak açıklandı. Bu tutarın her yıl yeniden değerleme oranına göre güncelleneceği bildirildi. Başvurular e-Devlet üzerinden erişilebilen Enerji Verimliliği Destek Yönetim Sistemi (EVDES) aracılığıyla yapılacak.

Ticaret Bakanlığı Duyurdu! Yenilenmiş Ürün Yönetmeliği Yayımlandı
Ticaret Bakanlığı Duyurdu! Yenilenmiş Ürün Yönetmeliği Yayımlandı
İçeriği Görüntüle

COP31 Sürecine Özel Öncelik

Türkiye’nin COP31’e ev sahipliği hazırlıkları kapsamında programda karbon emisyon azaltımı öncelikli kriter olarak öne çıkarıldı. Normal şartlarda enerji yoğunluğu ve tüketim kriterleri değerlendirilirken, bu yıl karbon emisyonunu en çok azaltan işletmelerin öne çıkarılacağı belirtildi.

En Başarılı 20 İşletmeye Destek

Başvuruların teknik değerlendirme ve doğrulama süreçlerinin ardından en başarılı işletmeler belirlenecek. Bu kapsamda sanayi sektöründe ilk 10, ticari binalar ve hizmet sektöründe ilk 10 olmak üzere toplam 20 işletme destek almaya hak kazanacak. Destekler bütçe imkanları doğrultusunda nakdi hibe olarak işletmelere aktarılacak.

Düşük Karbonlu Ekonomi Hedefi

Bakanlık programın hem enerji maliyetlerini düşürmeyi hem de düşük karbonlu ekonomiye geçişi hızlandırmayı hedeflediğini vurguladı. Yeni destek mekanizmasının işletmelerin rekabet gücünü artırması ve sürdürülebilir üretim süreçlerine katkı sağlaması bekleniyor.

Kaynak: DHA